Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Lluís Casassas i Joaquim Clusa: L’organització territorial de Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill, 1981 (Temes Bàsics, 5); 326 pp. ISBN no consta. | Resum dels autors pàg. 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 · 7 · 8 · 9 |
B. No es poden agrupar municipis apartats des de fa temps per fortes rivalitats. Sembla que al final del paràgraf anterior es respon a bona part d'aquesta objecció. Ara bé, l'única manera d'evitar totalment que municipis rivals es vegin inclosos en unitats superiors és mantenir l'atomització municipal actual, que és generadora de problemes de gestió que, moltes vegades, porten a l'atonia de la vida municipal. |
F. Les unitats municipals resultants són divergents en grandària i població, com les actuals i, per tant, no poden tenir totes les mateixes competències ni assolir funcions descentralitzades de la Generalitat. Això, és cert, pot passar en casos com a les municipalies de la vall de Camprodon (4 300 h.), Alta Ribagorça (4 000 h.), Vall d'Aran (5 400 h.), Cadaqués (2 200 h.), l'àrea de Llançà (5 900 h.), Vandellòs (4 000), Perelló (7 200), etc. Des del punt de vista d'algunes funcions (ensenyament, per exemple), l'objecció és certa, però per a resoldre aquests casos, representants d'aquestes municipalies poden estar en els consells rectors de centres que, per llindar, no arriben a tenir en la pròpia municipalia, sense que per a resoldre aquests casos s'hagi de crear, necessàriament, un segon esglaó generalitzat d'administració local. A més, l'organització de l'administració local catalana pot tenir una distribució flexible de competències, com han posat de relleu alguns autors, sempre que puguin disposar d'un aparell tècnico-administratiu mínim amb professionalització completa per als serveis públics bàsics. Finalment, s'ha de considerar el fet geogràfic, és a dir, el fet humà, que imposa unes unitats petites de vida col·lectiva que són les que, precisament, havien constituït els "contenciosos comarcals": Camprodon, Ribes, Calaf, Sta. Coloma, Ribagorça, Banyoles, etc. Potser en uns pocs casos de la proposta s'ha forçat la realitat territorial (Piera, St. Martí Sarroca, La Granadella, Manlleu, Roda de Ter, Rubí- St. Cugat- Montcada, etc.); però, és que també, en certs casos, les unitats locals resultants han de fer de contrapès polític al possible centralisme de les capitals de major grandària. En la proposta de cinc unitats per l'administració perifèrica, només es força l'assignació d'Osona a Manresa. I en el cas de Tortosa, que constitueix el centre d'una àrea de potencial vocació diferenciadora, l'existència d'aquesta sembla que només es justificaria -i els resultats de l'anàlisi territorial i funcional ho confirmen- segons quina fos la grandària de la regió metropolitana Tarragona-Reus, de la qual, de fet, és un sector exterior, i en el cas de voler-li establir un contrapès polític. |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 8 d'agost de 2007 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |