Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Fernando Molinero, Juan Francisco Ojeda i Joan Tort: Los paisajes agrarios de España. Caracterización, evolución y tipificación. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, 2011; 606 p. + 1 DVD. ISBN 978-84-491-1084-9. | Notícia de Pau Alegre : pàg. 1 · 2 · 3 · 4 · 5 |
“Es así posible encontrar en el paisaje… el signo convergente –y obligadamente enraizado en lo cultural y subjetivo– de las relaciones analógicas entre lo interior y lo exterior… El paisaje es más que propicio para auspiciar el beneficioso hermanamiento de la inteligencia, el sentimiento y la imaginación… Y a través del paisaje, además, se abre una fecunda vía por la que el conocimiento geográfico puede adentrarse y participar en la sensibilidad cultural de su tiempo: con las geográficas se encuentran en el paisaje muchas otras experiencias y manifestaciones intelectuales, vitales y artísticas”. (Ortega, N., 1987: p. 118-119). A l’encalç d’aquesta via de pensament, la qual recull la tradició geogràfica moderna, pretenem aquí [“Marco perceptivo: imágenes y representaciones”; Buenaventura Delgado, Juan F. Ojeda, Marta Rubio i Rocío Silva, p. 145-168, amb el complement de “Los paisajes agrarios de España: una mirada desde el aire”, André Humbert, p. 169-180] encadellar una doble articulació a propòsit d’alguns paisatges agraris espanyols, els quals, com veurem en les recreacions artístiques, són capaços de generar emoció, de ser la base d’obres d’art en diversos dominis i de recrear la natura a partir de la contemplació dels elements, de les seves formes, de les seves textures, dels seus colors, i tot això passat pel sedàs de la ment, de l’esperit creador, de l’individu que percep objectes diversos de maneres absolutament singulars i, sovint, irrepetibles. |
El paisatge, en conseqüència, sorgeix de la simbiosi entre natura i cultura, canvia objectivament i canvia perceptivament, i, per això mateix, es copsa d’una manera multiforme, enriquidor, el més sovint, de la parada de sensacions, vivències i models o patrons paisatgístics. [...] Els paisatges agraris constitueixen una manifestació visual dels elements naturals i artificials d’un espai agrari, llocs en els quals la combinació harmònica de les seves formes, colors i textures ens crea la sensació d’una unitat territorial amb identitat pròpia, en bona mida derivada de factors culturals. Així, podem trobar paisatges agraris de muntanya i de plana, de litoral i d’interior, de conreu i de bosc i de matollar, per bé que tots, com siguin paisatges agraris, porten sempre l’empremta d’un aprofitament del sòl pels grups humans que l’ocupen, l’exploten i l’organitzen. És una ocupació que, cal emfasitzar-ho, abasta més de les quatre cinquenes parts del territori espanyol, europeu o d’altre àmbits densament poblats. Malgrat la proliferació recent d’estudis, congressos, publicacions, inversions en centres d’estudi del paisatge, trobem a faltar una delimitació i valoració integral i jerarquitzada dels paisatges agraris d’Espanya. És per això que la nostra primera tasca sigui l’aproximació a les grans unitats del paisatge [“Clasificación y resultados”; Fernando Molinero, Milagros Alario, Eugenio Baraja i Cayetano Cascos, p. 181-196]. |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 21 de febrer de 2012 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |