Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Josep Ma. Fradera (coordinador) (2002) : Societat, política i cultura a Catalunya, 1830-1880 (Barcelona Quaderns d'Història, 6). Barcelona: Ajuntament de Barcelona; Institut de Cultura, 2002; 254 pp. ISSN 1135-3058. | Recensió de P. Alegre : pàg. 1 · 2 · 3 · 4 · 5 · 6 |
L'aproximació dinàmica del fet cultural va ser el denominador comú de les cinc sessions de la segona part, Aspectes d'una cultura. Manuel Jorba hi té les dues aportacions inicials: "Els romàntics radicals" [75-88] i "Del primer romanticisme al conservadorisme ideològic: Manuel Milà i Pau Piferrer" [89-103]. En el primer, assaja la síntesi dels objectius del grup que el mateix Jorba va anomenar, ja fa anys, "de Covert-Spring" en referència a l'etapa barcelonina (1835-1837) de l'intrigant activista cultural i polític Josep Andreu Fontcuberta. "L'interès per la definició del romanticisme apareix pràcticament sense solució de continuïtat des del 1830, data del pròleg a Los bandos de Castilla, de López Soler; però no es pot parlar de programa romàntic, centrant-nos en el paper de la literatura, fins que no es constitueix un grup que es proposarà, des de posicions liberals avançades, afins a les de les últimes reivindicacions del romanticisme: d'una banda, crear uns estats d'opinió propicis per al canvi dels gustos i, de l'altra, procurar-se els instruments per aconseguir-lo." [77] El grup d'Andrew Covert-Spring ho va provar de totes passades. Una volta desaparegut el capitost i liquidada la facció liberal més radical als carrers de Barcelona, els |
epígons se'n sortiren com pogueren. En aquest sentit, Jorba arrodoní la seva exposició amb una especial menció de la continuïtat de pensament romàntic i radical de Pere Mata i d'Antoni Ribot i Fontserè durant els anys quaranta, la qual contrasta amb el 'gir copernicà' efectuat pel jove Milà entre 1836 i 1840 i l'aperduament de Piferrer en l'escepticisme. No cal entestar-se a ressenyar la contribució específica de Josep Ma Fradera al curs. En "La religió, entre el vell món i el nou" [105-119] repassa les actituds principals de l'església, des del filojansenisme regalista dels Climent, dels Torres (oncle i nebot)... fins a l'anàlisi social de Jaume Balmes i d’Antoni Ma Claret en el nou context industrial i burgès. N'hi haurà prou amb reproduir els mots de conclusió: "Cultura, secularització, anticlericalisme, renovació catòlica, canvis en l'estructura institucional de l'Església són, en definitiva, algunes de les línies d'anàlisi respecte a la qüestió de les relacions entre religió i canvi social. No poden ser llegides adequadament, tanmateix, sense atendre les complexes mediacions que entrelliguen el canvi històric amb les formes de consciència social". [119] |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 24 de maig de 2005 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |