Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Margaret Keane i Maria Villanueva (a cura de) (2009): Thinking European(s): New Geographies of Place, Cultures and Identities. Newcastle upon Tine: Cambridge Scholars Publishing, 2009; 264 p. ISBN: 1-4438-1435-0. | Ressenya de L. Riudor : pàg. 1 · 2 · 3 · 4 · 5 |
desenvolupar unes propostes docents que contribueixin a formar uns estudiants universitaris i uns ciutadans europeus capaços de pensar críticament, una cosa que només pot fer-se en el marc d'un millor coneixement de les noves realitats basades en el diàleg. És precisament aquesta idea de promoure el diàleg entre estudiants universitaris sobre temes com poden ser els canvis culturals i socials, les identitats, la ciutadania i els espais viscuts allò que constitueix, com assenyalen les curadores, un dels objectius del llibre. En definitiva, una faceta tan consubstancial amb la geografia com és l'ensenyament de la pluralitat territorial en totes les seves manifestacions. La primera part, Concepts and Contexts, presenta un sol capítol, el primer, que porta per títol Geography, Dialogue and European Integration i ha estat escrit per la prestigiosa professora de geografia irlandesa Anne Buttimer, qui aporta alguns elements de reflexió molt valuosos per a saber quin pot ser el paper de la geografia davant del repte de la integració de les cultures europees en la seva multiplicitat. Després de passar revista a alguns dels conceptes clau de les seves publicacions antecedents, l'autora analitza les relacions entre la geografia, la integració social i la diversitat cultural a Europa en base |
a quatre temàtiques prou significatives: la identitat humana i el medi (milieu), la diversitat cultural de les ciutats europees, la diversitat europea en una perspectiva històrica i les paradoxes de la política i de la planificació. A les conclusions, Anne Buttimer recorda que la tasca primigènia de la Geografia era la de donar resposta al repte d'"escriure la terra" (Gaia-graphein) i que una altra de les seves missions és la de promoure el diàleg entre les diverses cultures a partir de les experiències plurals dels habitants de la Terra, unes idees que emmarquen la breu citació de Piotr Kropotkin que tanca el capítol i que constitueixen les idees motrius del llibre Thinking European(s): New Geographies of Place, Cultures and Identities. La segona part, Understanding and Imagining Europe, presenta dos capítols, el segon i el tercer. El capítol 2, Images of Europe: the Student Imagination, ha estat escrit per Margaret Keane, Climent Naydenov, Mustafa Öztürk i Danuta Piróg, els quals analitzen de quina manera els estudiants de quatre universitats de Bulgària, Irlanda del Nord, Polònia i Turquia viuen les seves pròpies experiències dels llocs en relació amb Europa, quines són les seves actituds en relació amb allò que podria anomenar-se com |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 14 d'octubre de 2010 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |