Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Els Llibres  dels Socis  i de les Sòcies
Notes   ·   Editors  ·   Any  ·   Autoria  ·   Títols  ·   Aparador
 
Carles Carreras (dir.): Geografia General dels Països Catalans. V : el turisme, el comerç i les finances. Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1994; 359 pp. Prefaci de Francesc Cabana i Vancells; presentació de Carles Carreras. ISBN 84-7739-705-8.   Ressenya de P. Alegre : 
pàg.    1  ·  2  ·  3  ·  4 
 

general, ha tingut al món, i als Països Catalans en concret. Aquesta introducció, que serveix, de fet, per a organitzar tot el contingut del volum, acaba amb unes consideracions generals sobre les relacions entre ciutat i terciari que enllacen amb les que foren ja fetes en el volum quart d'aquesta obra.

El segon capítol, elaborat per Francesc López Palomeque tracta l'activitat terciària més important de l'economia dels Països Catalans: el turisme [pp. 17-106]. Les potencialitats de mar i muntanya, les primeres en especial, l'han convertit en la veritable activitat representativa de tots els territoris compresos a l'obra. I això justifica plenament l'extensió que pren en el volum.

És una aproximació extensa, detallada i, a l'època en la qual fou redactada, podem considerar com a molt completa. Trasllueix el coneixement aprofundit que l'autor té d'aquesta temàtica, un dels especialistes capdavanters en la geografia peninsular i europea. A partir de la presentació del conjunt territorial com una de les primeres

 

potències turístiques de tot el món, López Palomeque aborda profusament l'evolució històrica dels corrents turístics i de les seves formes canviants. Seguidament, analitza els corrents turístics actuals, que classifica segons les seves motivacions i que diferencia geogràficament. Finalment, passa revista totes les activitats que, d'una manera o altra, depenen del turisme, com els hotels, els càmpings, les segones residències o els equipaments que poden considerar-se complementaris. Aquest darrer apartat, recolzat en aportacions de síntesi estadística, detalla les característiques de l'activitat turística per territoris històrics.

El tercer capítol ha estat elaborat pel director de l'obra, Carles Carreras Verdaguer. Naturalment, l'exposició que ofereix sobre els serveis al consum [pp. 107-168] es fonamenta pregonament en les seves recerques sobre geografia comercial, branca de la qual ha assolit un mestratge prou reconegut. Per a confeccionar-lo s'ha servit d'alguns ajuts i informacions importants entre els quals, ultra els que subministren les conselleries i els organismes oficials especialitzats, Carreras

 

segueix...

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina publicada el
9 de maig de 2005
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat