Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Els Llibres  dels Socis  i de les Sòcies
Notes   ·   Editors  ·   Any  ·   Autoria  ·   Títols  ·   Aparador
 
Josep Oliveras : La formació dels desequilibris territorials a Catalunya en el segle XIX. Barcelona: Direcció General de Planificació i Acció Territorial, 1994; 192 pp.
(Col. Perspectives Territorials, 3); ISBN 84-393-3010-3.
  Ressenya de P. Alegre  : 
pàg.    1  ·  2  ·  3  ·  4 
 

Catalunya en nombre de fàbriques, de personal i de capitals. És clar, la indústria cotonera al capdavant. En aquest context Oliveras ens ofereix un altre exercici quantitatiu prou revelador. En formar els índexs de localització i jerarquia industrial de les localitats mitjançant una anàlisi rang-talla troba que "Barcelona, la ciutat primicera de la regió té, en comparació amb totes les altres i segons la regla rang-talla, una població en un 90% superior a la que li correspondria si el sistema jeràrquic dels nuclis de poblament fos equilibrat o normal". [p. 184] Catalunya a finals del dinou ve a ser Barcelona i la seva perifèria. I el futur d'aquests sectors perifèrics era ben magre. Segons Oliveras, "sense iniciatives i sense recursos, el cercle acumulatiu de la pobresa avança inexorablement." [p. 184]

El repàs de l'actuació de la Junta de Carreteres de Catalunya (1848 i ss.) és l'eix del capítol dedicat a la formació de la xarxa moderna de transports bo i seguit de la formació de la xarxa ferroviària. El paper de l'estesa de

 

la nova xarxa de comunicacions com a inductor de desequilibris queda ben certificat: "El traçat ferroviari reforça la xarxa bàsica de carreteres i es desenvolupa entre les àrees més poblades i d'orografia més planera" (...) "El ferrocarril desfà mercats comercials i afavoreix el paper d'una regió econòmica centrada a Barcelona, al mateix temps que anul·la les antigues rutes costaneres que eren bàsiques per al proveïment de gra i farina de la ciutat comtal i de les altres poblacions litorals." [p. 183] La construcció --hi ha qui en dirà 'implementació'-- del model lineal esmentat abans és manifesta sense embuts en el títol del darrer capítol ordinari: els desequilibris demogràfics com a efecte de la indústria i la xarxa de transports.

Del capítol extraordinari, el de les conclusions, se'n poden remarcar diverses afirmacions. Vegeu-ne unes mostres. "Al llarg d'aquesta recerca s'ha pogut demostrar àmpliament que els desequilibris actuals de Catalunya no són producte de l'atzar, sinó que s'han format a través del temps i s'han

 

segueix...

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina publicada el
22 de març de 2002
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat