Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Els Llibres  dels Socis  i de les Sòcies
Notes   ·   Editors  ·   Any  ·   Autoria  ·   Títols  ·   Aparador
 
Carles Carreras i Verdaguer (dir.) : Atles comercial de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona - Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona - Universitat de Barcelona, 2003 (Conèixer Barcelona); 381 pp. Paraules liminars de Joan Clos, Miquel Valls, Joan Togores i Jordi Portabella. ISBN 84-7609-676-3.   Ressenya de P. Alegre : 
pàg.    1  ·  2  ·  3  ·  4  ·  5 
 

L'anàlisi de les dades actuals sobre l'oferta comercial es fa a dos nivells d'àmbit, el metropolità i l'estrictament municipal. D'antuvi es presenten les dades derivades dels expedients de l'IAE en els seus diversos subsectors comercials, tant per la distribució del nombre d'establiments, en xifres absolutes i relatives, com per la seva evolució recent i per la freqüència d'ús. Després, la temàtica pren un aire gairebé miscel•lànic d'aspectes sectorials i singulars.

Els mapes i comentaris del sector comercial de l'àmbit metropolità són signats per Sergi Martínez i Assumpta Boba, mentre que els d'àmbit municipal ho són, sobretot, per Jorge Romero i la mateixa Assumpta Boba, amb incursions de Carles Carreras, Josep Ma Ferrer, Sergi Martínez i Assumpta Ariño. Els mapes miscel•lànics, lògicament, van signats per una gran diversitat d'autors i d'autores. A més dels ja citats trobem Sergio Moreno en diverses ocasions, i, esporàdicament, Elisabet Rosa, Jefer Chaparro, Francesc Cabana, Graziana Ramazzini, Jordi Pascual, Anna Calvera, Ignasi Clemente, Ma Carmen González, Roser Pubill, Mercè Barber, Yolanda Fresnillo i Núria Xarau.

 

També es presenten mapes a escala més gran, vol dir d'àmbit més reduït, de barris i de les àrees comercials [72-120] de la ciutat i territori metropolità; arriben a analitzar alguns edificis comercials per dins. En aquesta segona part de l'Atles es baixa, doncs, al nivell d'àmbit de districte municipal per analitzar amb deu mapes la seva oferta comercial. Onze mapes més analitzen els eixos comercials barcelonins. Altres dotze mapes analitzen, a nivell de carrer i d'illa, tots i cada un dels establiments comercials a partir del treball de camp tancat a la tardor del 2002, el qual en alguns ocasions ha pogut ésser comparat amb dades de quinze anys enrera per a endevinar l'evolució. El conjunt aporta una base de dades molt important: sobre més de 3.300 establiments dels eixos comercials més significats de la ciutat. Finalment, s'analitzen els establiments de les noves formes comercials introduïdes els darrers anys a Barcelona i la seva Regió Metropolitana a escala d'edifici. L'autoria de tots els mapes d'aquesta secció, llevat del primer, signat pel director de l'obra, és atribuïda al Grup d'Estudis Comercials i Urbans de la UdB.

 

segueix...

Equip: Assumpta Ariño (coordinadora)  |  Núria Benach  |  Assumpta Boba  |  Sergi Martínez  |  Sergio Moreno  |  Ma Socorro Pérez Rincón  |  Josep Ma Rabella  |  Graziana Ramazzini  |  Bernat Riudavets  |  Elisabet Rosa  |  Núria Xarau

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina publicada el
4 de juliol de 2005
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat