Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Carles Carreras i Verdaguer (dir.) : Atles comercial de Barcelona. Barcelona: Ajuntament de Barcelona - Cambra Oficial de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona - Universitat de Barcelona, 2003 (Conèixer Barcelona); 381 pp. Paraules liminars de Joan Clos, Miquel Valls, Joan Togores i Jordi Portabella. ISBN 84-7609-676-3. | Ressenya de P. Alegre : pàg. 1 · 2 · 3 · 4 · 5 |
Aquesta obra, gestada i executada en el Departament de Geografia Humana de la Universitat de Barcelona, té l'honor de ser el primer atles del comerç de la ciutat de Barcelona. A la singularitat de l'àmbit cobert cal afegir el mèrit d'un desenvolupament metodològic novedós. Potser no podia ser d'altra manera. Prou n'hi ha d'exemples antecedents d'atles comecials. Però llurs àmbits geogràfics d'estudi eren molt més extensos. La cerca de mapes, d'interpretacions significatives de distribucions geogràfiques, s'efectuava per mitjà d'una esforçada agregació de dades. En el cas que ara m'ocupa, per a un àmbit molt més reduït, el d'un terme municipal de noranta-dos quilòmetres quadrats amb escapades fins a no gaire més enllà, l'equip de l'Atles Comercial de Barcelona s'ha escarrassat per la presentació sistemàtica de dades desagregades en el territori. És l'impacte visual que el lector i lectora tindran en obrir-lo i donar-li la primera ullada: una voliaina de formes, colors i contrastos. Els mapes ben fets, com els d'aquesta obra, són ordre, són mètode en ells mateixos. |
L'equip de treball partia amb un capital de coneixements acumulats en estudis comercials molt considerable. Carreras reclama expressament el seu entroncament amb la branca de la geografia comercial i dels serveis. Així, les obres antecedents del grup sobre Les àrees de concentració comercial de Barcelona (1990) i Els eixos comercials metropolitans (1999) són citades en les referències bibliogràfiques amb escreix. Malgrat tot, les dificultat d'aplegament de dades específiques sobre la oferta comercial a Barcelona fou molt considerable. Fonts que a primera vista podrien fer confiar en un recolzament important, com els llistats de l'Impost d'Activitats Econòmiques (IAE), presenten problemes d'explotació molt considerables. Les que podrien ésser fonts directes són, sovint, mancades d'una georeferenciació fiable per la qual cosa cal recórrer a fonts indirectes o al treball de camp, la geografia de l'espardenya, o, en paraules del director: "a tractaments qualitatius, sempre subjectius i discutibles, imaginatius a cops, i sempre substitutoris". És la raó per la qual tots els mapes i comentaris van signats pel seu autor o autora. |
|
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 4 de juliol de 2005 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |