Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Carme Miralles : Transport i ciutat: reflexió sobre la Barcelona contemporània. Cerdanyola del Vallès: Universitat Autònoma de Barcelona, 1997 ( Ciència i Tècnica, 10 / Geografia. Urbanisme); 326 pp.; pròleg d’Antoni F. Tulla. ISBN 84-490-1074-8. | Ressenya de P. Alegre : pàg. 1 · 2 · 3 · 4 |
De fa anys, la professora Carme Miralles desenvolupa l’estudi del transport públic com un dels elements crucials articuladors de la ciutat. Fins a l’actualitat, i sense perdre de vista aquella orientació de referència, el seu treball acadèmic i professional ha fructificat en una bona collita de publicacions i dissertacions. El llibre que aquí presento n’és, possiblement, la carta de presentació, el manifest primigeni. Potser no podia ser d’altra manera en recollir la tesi doctoral de l’autora (Geografia UAB, 1996; director: Antoni Tulla). Una obra, per tant, que clou un dilatat període de preparació amb parada i fonda a diverses universitats: Venècia, Los Ángeles, París, no ben bé el “Reus, París, Londres” que escauria per la pàtria de l’autora, i que revela a les clares el camí per fressar en l’avenir. En el capítol introductori fa la proposta de partida que orientarà i guiarà la investigació. Concreta una punta més l’objecte d’anàlisi: la implantació dels mitjans de transport, com a opció política, que vol satisfer la demanda expressada en termes de mobilitat. Així mateix, avisa complidament el lector i lectora sobre el mètode d’aproximació al tema. La investigació |
i interpretació serà presentada de manera dual. Per un cantó, la recerca se submergeix en la reformulació teòrica, des del punt de vista dialèctic abans esmentat, de la mobilitat quotidiana i els mitjans de transports urbans. Per l’altre cantó, en una mena de ‘roda el Món i torna al Born’, Miralles concreta l’anàlisi teòrica en el cas de la ciutat de Barcelona. Abans, però, d’enfilar el repàs promès, en el capítol segon, el territori urbà i els mitjans de transport: el marc teòric [29-54], elabora l’estat de la qüestió, els antecedents, dels enfocaments que han anat guiant els estudis i les anàlisis desenvolupades. Aquest repàs s’ha dividit, segons l’assumpte o la matèria, en tres grans blocs temàtics; l’històric, el teòric i l’empíric. Podríem afegir que les obres de geografia urbana i geografia dels transports hi tenen un paper destacat per bé que no pas exclusiu. En aquesta línia, i per tal de raonar amb més profunditat l’opció teòrica escollida, inicia la reflexió de la relació entre la implantació dels mitjans de transport i el territori urbà detallant i raonant el rebuig de l’explicació tradicional, que al llarg del llibre es designarà com a ‘causal’, la qual cal |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 13 d'octubre de 2004 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |