Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Triat i garbellat : l'estassat : Índex |
|
Dimarts 13 d’abril de 2010 va tenir lloc la presentació de l’Atles del turisme a Catalunya. Mapa nacional de l’oferta i els productes turístics, editat pel Departament d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya l’any 2009. L’aforament de la sala Pere i Joan Coromines de l’Institut d’Estudis Catalans va venir just per a encabir el públic assistent. El Dr. Salvador Giner, president de l’IEC i mestre de cerimònies de l’acte, es va felicitar per l’interès que l’Atles ha suscitat, bona prova de l’alt nivell científic i cultural que ha assolit. Aquest també va ser el parer del Dr. Francesc Nadal, qui va insistir en l’aposta de la Societat Catalana de Geografia, la qual presideix, per presentar i difondre els llibres del seus socis i sòcies. Sengles parlaments del Dr. Francesc López Palomeque, catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional de la Universitat de Barcelona, d’una banda, i del Dr. Josep Oliveras, catedràtic de la mateixa especialitat de la Universitat Rovira i Virgili, de l’altra, van contextualitzar l’obra i en van destacar els trets més notables. La intervenció de l’Honorable Sr. Josep Huguet i Biosca, conseller d’Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya va tancar l’acte. El professor López Palomeque, director científic de l’Atles, va repassar el principals trets d’aquesta obra ingent que ha mobilitzat quaranta-quatre autors i tretze institucions, entre les quals set universitats. En l’exposició de les motivacions i dels objectius, va aclarir que el Mapa nacional de l’oferta i els productes turístics ha estat el resultat d’un conveni signat entre el Departament d’Innovació, Universitats i Empresa i la Universitat de Barcelona per a desenvolupar una de les accions previstes en el Pla Estratègic del Turisme a Catalunya (2005-2010). Així doncs, l’Atles acompleix dues finalitats complementàries. D’una banda, és un inventari detallat i territorialitzat del sector turístic a Catalunya i, d’altra, és un instrument adient per a la gestió i planificació d’aquest sector durant els anys a venir. També és va estendre en la metodologia emprada al llarg de la seva gestació, amb especial esment de les bases de dades explotades i dels llenguatges emprats (mapes, gràfics, quadres, text i fotografies) al llarg dels cinquanta-quatre apartats o “fulls” de l’Atles. Els apartats vénen agrupats en dues grans parts, la primera de les quals dedicada al patrimoni natural i cultural a través dels seus usos turístics i dels productes que se’n desprenen, i, la segona, a l’oferta i la demanda turística amb una anàlisi sectorial i territorial molt detallada. Però l’Atles del turisme a Catalunya no és només una publicació convencional. Com a eina eficaç per a la gestió que aspira a ser, el seu accés complet també es pot aconseguir via Internet a l’adreça: www.atlesturismecatalunya.cat |
El Dr. López Palomeque va projectar diverses demostracions de les possibilitats que ofereix aquest mitjà. De la mateixa manera, va destacar les prestacions que facilita el Visor Cartogràfic de l’Atles del turisme a Catalunya, el qual es pot consultar lliurement a l’adreça: www.sitemcartografia.com. El públic va poder comprovar la potència del Visor Cartogràfic per a dibuixar nous mapes per la superposició dels cent tretze que presenta l’Atles. La intervenció del professor Oliveras, amb un cert regust de contraponència, va servir per a remarcar l’excel•lència de l’obra, una producció de gran qualitat efectuada des de la geografia i en l’estela dels millors atles generals i temàtics de Catalunya. L’orador va aprofitar l’avinentesa per a recordar-ne la petita història, des del projecte d’atles nacional auspiciat per la Societat Catalana de Geografia, a mitjan del anys setanta, fins a les realitzacions més recents com, posem per cas, l’Atles del Món Rural, un marc històric de referència que va ampliar a bastament en referir-se a la transcendència política que comporta la publicació i la difusió de qualsevol recull de mapes, des d’Abraham Ortelius fins a l’actualitat. En efecte, si el mapa és poder, l’administració pública no se’n pot pas desentendre, i en la mesura que el turisme és la primera indústria nacional, li cal conèixer-la a fons amb l’objectiu d’endreçar-la en benefici de tothom. És un factor de desenvolupament clau en la societat global actual com a mecanisme de redistribució de la renda de base territorial. En aquest context, va concloure Oliveras, l’Atles del Turisme a Catalunya aporta una nova perspectiva per a la percepció turística del territori, estableix un balanç crític del seu estat –gairebé un llibre blanc–, la qual cosa en fa una eina indefugible per a la seva gestió. El conseller Huguet va tancar l’acte per a regraciar de nou la feina –la bona feina– feta pels directors i autors del llibre i dels entorns virtuals específics per a la seva difusió. L’Atles del Turisme a Catalunya. Mapa nacional de l’oferta i els productes turístics, va afegir, és un instrument ben avingut amb els objectius traçats per la conselleria en dissenyar el Pla Estratègic del Turisme a Catalunya, és a dir, la promoció del turisme sostenible d’acord amb les recomanacions dels organismes internacionals per tal de reequilibrar la nostra oferta territorial, enfortir totes les branques d’activitat que en depenen i afermar una identitat cultural adient. [Pau Alegre, 15 d’abril de 2010]
|
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina actualitzada el 23 d'abril de 2010 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |