Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
 
 

 
<<< retrocedir  Efectivament, mitjançant diferents mapes, es va poder apreciar la posició estratègica de l’estació en el sistema de mobilitat rossellonès. Pel que fa a l’organització territorial de la Catalunya del Nord, Perpinyà, amb els seus 117.000 habitants, es posiciona al centre d’una àrea urbana macrocefàlica de gairebé 300.000 habitants. Perpinyà és una àrea metropolitana ubicada en el potent corredor mediterrani i prop de la frontera francoespanyola, fora de les influències directes de Tolosa de Llenguadoc (a 200 km) i Montpeller (a 160 km). Aquesta posició geogràfica li permet guardar una certa capacitat de desenvolupament autònom. Tot i això, li falta massa crítica per atraure més inversors i classes socials creatives i productives. Necessita integrar-se en una xarxa urbana potent per poder existir a escala europea. La realització de la nova línia d’alta velocitat li obre la possibilitat de formar part de la ciutat de ciutats que és Catalunya, estrenyent llaços amb Figueres i Girona, participant en l’òrbita directa de la “ciutat-món” barcelonina. La línia d’alta velocitat és un primer pas. El segon serà el d’un servei regional transfronterer que materialitzarà aquest nou eix econòmic, social i cultural de proximitat.

Tornant a l’escala del projecte. Els canvis derivats d'aquest projecte també afecten la xarxa viària del barri i de la ciutat. La nova estació s’obre a una avinguda que empalma directament amb les diverses variants aprofitant la supressió d’un pas a nivell, la creació d’un enllaç amb l’eix viari est-oest i d’una avinguda que connecta una nova zona urbana nascuda de la recuperació d’antics terrenys històricament dedicats a l’estació de mercaderies. Podem afegir-hi mesures d’ordenació i regulació del trànsit rodat i d’estacionaments, el traçat i dimensionament de les vies públiques ja existents o projectades, la millora de les connexions de proximitat: creacions de carrils i places dedicades a les bicicletes, millora de l’accés per a vianants i de les connexions a banda i banda de la línia fèrria, etc.

 

 
Cal afegir que no es parla només d’un equipament de transport sinó també d’una oportunitat històrica per millorar barris perifèrics i crear noves urbanitzacions a Perpinyà, denses, i sostenibles (fins a 1.700 habitatges programats, una part dels quals protegits - projecte de 35 hectàrees). Amb la rehabilitació de les antigues naus industrials, un nou barri s’està creant a l’entorn de l’edifici emblemàtic de la “Comunitat d’Aglomeració” de l’arquitecte Dominique Perrault. Un edifici de vidre que canvia la imatge que el visitant pot tenir de la ciutat.

A continuació, els visitants es van dirigir cap a la plaça de l’estació històrica, la del segle XIX, ara fa poc urbanitzada de nou, per fer la “foto de grup” davant de la façana principal de l'edifici, l’interior del qual està actualment en rehabilitació. Des d’aquesta plaça, ens trobem davant de l’eix vertebrador del barri de l’estació (avinguda General de Gaulle) que connecta en línia recta estació i plaça de Catalunya i millora una perspectiva visual d’interès. L’avinguda va ser reformada fa pocs anys i rep un nou carril bus-bici de 4,50 m d’amplada.

2. Trajecte a peu cap al centre de Perpinyà, a càrrec de Joan Pere Gensane

A partir d’aquí es va començar el recorregut des del barri de l’estació cap al centre de la ciutat amb Joan Pere Gensane (geògraf consultor, soci de la SCG). L’objectiu era d'anar resseguint una mena de fil conductor que parteix de les diferents realitzacions del projecte urbà portat per l’Ajuntament de Perpinyà des del 1993.

Una primera parada es va fer al barri de l’estació mateix (plaça de Bèlgica). Un barri que va néixer a finals del segle XIX amb l’arribada de la via fèrria, molt densificat, amb deficiències internes de comunicació, amb problemes de degradació de la situació social i comercial que avui dia constata que el seu futur torna a dependre del tren.

 

La passejada va permetre veure de primera mà els canvis derivats de la realització de la nova estació. Si avui l'impacte encara no és gaire quantificable, les modificacions a l'espai públic sí que són visibles i ja anticipen algunes evolucions. Un exemple rellevant és el de la plaça de Bèlgica que acaba de ser reformada traient aparcaments i tancant accessos per a cotxes. Aquesta nova configuració li permet ser un element atractiu per a tot el barri. El barri va ser identificat fa uns anys com a barri integrant el pla estatal de revitalització dels barris antics marginats (“PNRQAD”) amb finançaments a destinació dels propietaris per a la reforma i adaptació dels immobles i pisos, i pressupostos dedicats a la intervenció a l’espai i equipaments públics.

L’objectiu és augmentar l’atractivitat del barri en la perspectiva d’una revitalització lligada a la nova estació. Cal explicar que a finals dels anys vuitanta la ciutat de Perpinyà va conèixer un període difícil amb una pèrdua de població i d’atractivitat mentre altres ciutats es desenvolupaven a gran velocitat (Montpeller, Tolosa...). La necessitat d’aturar aquesta dinàmica negativa amb una intervenció molt forta va guiar el projecte de l’equip municipal a partir del 1993.

Després de travessar el barri seguint el voral de la Bassa, es va arribar a la plaça de Catalunya, una plaça totalment reaprofitada gràcies a “l’efecte FNAC”. La botiga, inaugurada l’any 2006, forma part de l’estratègia encetada l’any 1993 d’eixamplar la polaritat comercial de Perpinyà en taca d’oli. Aquesta millora de l’espai públic afavoreix un cop més la connectivitat estació-centre històric des d’aquest punt de partida del nou cor comercial de la ciutat.

Les avingudes veïnes també s’han transformat: l’avinguda Clémenceau que uneix l’estació i les rondes amb el centre històric, l’avinguda Leclerc que inclou la creació del Teatre de l’Arxipèlag, part integrant de l’estratègia municipal de creació de grans equipaments d’escala metropolitana, l’avinguda Wilson, que fa part del cinturó de rondes creat sobre l’espai alliberat per l’enderroc de les muralles de la ciutat-fortalesa que es pot qualificar “de hausmanniana”, etc.

Després de resseguir caminant les úniques muralles que queden dretes (barri de Sant Jaume), el grup va dinar al restaurant "La maison rouge", ubicat al damunt d’una torre de la fortificació conservada, lloc històric ja que arreplegava als inicis del segle XX els intel·lectuals nord-catalans fills de la “renaixença catalana” a l’entorn de la figura del Bausil.  seguir >>>
 
 

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
11 de juny de 2014
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat