Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
 
 

 

 

 

 

Seguint amb la sèrie de visites a ciutats amb estació ferroviària d’alta velocitat, iniciada el 2009 a Lleida i continuada el 2013 a Girona, enguany Perpinyà ha pres el protagonisme el dissabte 26 d’abril. Vint-i-set anys després que des de la Generalitat de Catalunya es proposés la construcció d’una línia d’alta velocitat entre Barcelona i Perpinyà, el 15 de desembre del 2013 s’hi ha iniciat l’explotació comercial amb trens directes.

Per primer cop a la història ferroviària, per poder viatjar d’una banda a l’altra de la frontera pirinenca no cal fer correspondència ni utilitzar material mòbil adaptable als amples de via diferents. Barcelona i Perpinyà han quedat connectades en menys d’una hora i mitja. Experimentar la sensació de velocitat i proximitat que comporta aquest nou servei era un dels primers objectius de la sortida.

El segon objectiu era conèixer com la societat de la Catalunya del Nord viu aquest apropament. D’antuvi, comprovar com Perpinyà ha transformat una part del seu teixit urbà, i en particular l’estació del centre del món (com pretenia Salvador Dalí) en una nova porta urbana. Després, sentir els actors locals expressar els seus anhels i neguits, la lectura de les transformacions urbanes que fan i el posicionament del territori enfront dels canvis interns i externs. Es pensen com a perifèria de França o ròtula transfronterera? Com els afectarà la transició nacional iniciada a la Catalunya del Sud?

***

Després del ràpid recorregut amb TAV des de Barcelona, amb parada a Girona i Figueres, el grup de la SCG es va unir als socis de Perpinyà al vestíbul de la nova estació. Hi eren presents tres socis nord-catalans de la SCG (Gil Planas, Joan Pere Gensane i Joan-Francesc Castex-Ey) acompanyats per Pascal Fourcade, director de l’Agència d’urbanisme (AURCA), i per Nicolas Fabre, tècnic a l’Ajuntament de Canet de Rosselló i soci de l’SCOT.

Com a prèvia, es van distribuir diferents documents sobre el tema de la jornada, amb un enfocament geogràfic clar. També un mapa del centre de Perpinyà on es visualitzava el recorregut dels autobusos gratuïts i els diferents punts de la visita.

 

1. La visita dels entorns de l’estació, a càrrec de Gil Planas

Després d'algunes paraules de benvinguda per part del regidor de mobilitat de l’Ajuntament de Perpinyà, Sr Joan-Miquel Henric, acompanyat pel conseller general i tinent d’alcalde Richard Puly-Belli, Gil Planas (geògraf, soci de la SCG i director de programes a l’Agència d’urbanisme) va començar la visita dels entorns de l’estació del “Centre del món”, puix que aquest és el nom del centre comercial que allà s’ha bastit. La revitalització de la zona de l’estació d'alta velocitat de Perpinyà s’integra en un projecte urbanístic de grans dimensions portat per l’Ajuntament de Perpinyà des del 1993.

1r pilar. La “reconquesta” del nuclic antic: urbanització de l’espai públic.

2n pilar. La creació de grans equipaments: Teatre de l’Arxipèlag, Estació “TGV” i el seu centre d’intercanvi modal de viatgers, Casa musical, etc.

3r pilar. El desenvolupament de les polítiques d'habitatge i de desenvolupament sostenible. En paral·lel, desenvolupament de la “intercomunalitat” (la col·laboració entre els ajuntaments de la rodalia) i de la política transfronterera.

En aquest context, el projecte de nova estació TAV, ja acabat, apareix com una nova porta urbana de la ciutat: Creació del Centre d’intercanvi modal (CIM) amb estacions de trens, d’autobusos, de taxis i de bicis públiques, de noves línies de transport urbà, etc. El CIM esdevé el nou cor del sistema de transport urbà de la Catalunya del Nord i de la Mancomunitat de Perpinyà (aglomeració, segons la terminologia francesa). Amb l’evolució de la urbanització a la plana del Rosselló, l’objectiu era de lligar aquesta nova infraestructura amb el territori que sigui una polaritat que permeti una connexió directa.  seguir >>>
 
 

Si us convé citar aquesta publicació, poseu:
Planas, Gil; Gensane, Joan Pere (2014): "A Perpinyà amb el Tren d’Alta Velocitat. Notícia de la sortida d'estudi de la Societat Catalana de Geografia, SCG (26 d'abril de 2014)". Obrador Obert. El butlletí digital de la SCG, http://scg.iec.cat/Scg9/Scg92/S90951.htm

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
11 de juny de 2014
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat