Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Els Llibres  dels Socis  i de les Sòcies
Notes   ·   Editors  ·   Any  ·   Autoria  ·   Títols  ·   Aparador
 
Vicenç M. Rosselló i Verger; Werner-Francisco Bär : Joan Binimelis, Vicenç Mut i els mapes murals de Mallorca (segles XVII-XVIII). València – Barcelona: Publicacions de la Universitat de València – Institut d’Estudis Catalans, 2015; 193 p. ISBN PUV 978-84-370-9907-1; IEC 978-84-9965-288-7.   Retalls de l'obra : 
pàg.    1  ·  2  ·  3 
 

No tinc per costum subratllar els llibres. Però en llegir l’estudi dels professors Rosselló i Bär, no me n’he pogut estar. Ha estat així perquè, des de les primeres ratlles, els lectors s’adonaran de la presència de paràgrafs singulars, la seqüència dels quals revelen el desenvolupament de l’obra completa. He posat cura en la seva identificació i els copio tot seguit a tall de resum. L’exemplar consultat, de propietat compartida, ha estat retornat impol·lut, sense petges de llapis. L’empremta de la profunditat d’anàlisi, exhaustivitat documental i refinament en la presentació de l’obra, en canvi, serà difícil d’esborrar. [P.A.N., abril de 2017]


"Que sapiguem, per ara, es conserven en diferents indrets i condicions quatre mapes murals de l’illa de Mallorca, pintats a l’oli sobre tela, tots anònims i a una escala no gaire divergent. Deuen ser confegits el segle XVII o XVIII o, com a molt prest, a final del XVI, quan començava a actuar en qüestions territorials el metge, capellà, astrònom, arbitrista, historiador, cartògraf, etc., doctor Binimelis [...] El present treball ha nascut de la voluntat d’aclarir qualque cosa del gran oli anònim del Museu de Mallorca (184 x 241 cm)..." [p. 11]

 

"El segon document, més o menys coetani —si no anterior—, emparentat, sens dubte, quant a factura cartogràfica, pertany a una col·lecció particular. Es tracta d’un oli sobre tela de 171 x 235 cm —una mica més petit que el precedent— en relatiu bon estat. L’atribució al prolífic i un poc excèntric pintor Miquel Bestard i Cirer (1592-1633" és apodíctica, encara que la data, 1631-1633, sigui aproximada." [p. 14]

"A la casa de la vila es conserva un altre oli sense títol ni nom d’autor, de mides un poc més reduïdes (129 x 170 cm) que, referit al 1696, va ser atribuït, sense fonament a Honorat Massot (1655-1725), "un dels pintors més destres del barroc mallorquí. Segons s’ha pogut esbrinar, el quadre pareix fet l’any 1654 pel pintor mallorquí Marc Cotto (1605/06-1666)..." [p. 16]

"El més modern dels llenços estudiats es troba des dels orígens al Palau episcopal de Mallorca i duu com a títol Ysla de Mallorca en un filacteri interromput per una vista marítima de Ciutat envoltada d’ornaments. Les dimensions (149 x 203 cm) l’emparenten amb l’anterior. No sabem gaire cosa d’un possible autor, J. M. Montaner i Moner, influït, sens dubte, per l’ambient clerical il·lustrat" [p. 18]

 

segueix...

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina publicada el
27 d'abril de 2017
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxviii
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat