Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Ramon Grau (coordinador): Les ciutats i les revolucions, 1808-1868. III, la cultura a l’època romàntica. Barcelona: Ajuntament de Barcelona; Institut de Cultura, 2007 (Barcelona Quaderns d’Història, 12); 218 pp. ISSN 1135-3058. | Presentació del coordinador : pàg. 1 · 2 · 3 · 4 |
L'aportació d'Eduard Riu-Barrera sobre la consideració del patrimoni monumental i la formació de museus té una relació molt estreta amb una part de la vasta exposició de Pilar Vélez i insisteix en el retard d'aquelles preocupacions respecte al desenvolupament francès i la dependència catalana respecte al focus cultural hegemònic per excel·lència: París. Si indubtablement la reavaluació del patrimoni arquitectònic heretat, sobretot el de l'Edat Mitjana, fou a la llarga un dels ingredients per a la configuració del paisatge de la Barcelona vuitcentista, a la primera meitat del segle XIX, abans de l'enderroc de les muralles i a l'espera del gran canvi d'escala que representaria l'Eixample, la transformació urbana es produí, com al segle XVIII, a escala de detall i generalment amb una gran discreció. Isabel Moretó analitza els canvis subtils que amaga el rètol convencional de ”neoclassicisme” a partir d'un exemple concret lligat a la primera reforma interior – carrer de Ferran –, i els relaciona amb el mestratge d'Antoni Celles a l'escola sufragada per la Junta de Comerç, institució tanmateix inclinada a afavorir una estandartització que, a Barcelona, hauria d'esperar el triomf d'Ildefons Cerdà. Salvador García Fortes, per la seva banda, sotmet a anàlisi les noves formes d'ornamentació de les façanes barcelonines, amb l'emergència –entre altres elements– dels característics |
relleus ceràmics que han quedat associats al denominat ”neoclassicisme romàntic” i que obeeixen a unes ordenances d'edificació que, com les implantades el 1771, continuaven sent summament restrictives en aquesta matèria. Rosa Creixell i Teresa M. Sala invoquen el secret familiar per parlar-nos de la configuració de l'arquitectura com a espai domèstic a propòsit de la cèlebre família dels Gònima-Janer, originada en un dels principals fabricants cotoners barcelonins de la darreria del segle XVIII. L'aportació de Dolors Llopart versa sobre dos dels escultors més característics de l'època romàntica, Ramon Amadeu i Domènec Talarn, com a autors de les figures de pessebre tan característiques dels ambients domèstics barcelonins.
La darrera de les aportacions del volum, deguda a Joaquim Ma. Puigvert, versa sobre la constitució del districte universitari de Barcelona dins l'esquema centralitzat característic de l'Espanya liberal de l'etapa postrevolucionaria, i presenta amb claredat un fet que cal tenir present a l'hora d'abordar les peculiaritats i dèficits de la cultura barcelonina i catalana –des de la literatura a la ciència, passant per les arts plàstiques i la mateixa arquitectura– a l'època romàntica: la definició explícita de la capital de Catalunya com a nucli d'interès estrictament provincial i subsidiari del gran centre madrileny. [Ramon Grau] |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 21 d'abril de 2008 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |