Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Els Llibres  dels Socis  i de les Sòcies
Notes   ·   Editors  ·   Any  ·   Autoria  ·   Títols  ·   Aparador
 
Carles Carreras (dir), Sergio Moreno i Assumpta Ariño : Botigues històriques de Catalunya. Manresa – Barcelona: Angle Editorial – Fundació Caixa de Manresa, 2006 (Patrimoni Artístic de Catalunya, 13); fotografies de Consol Bancells; 266 pp. ISBN 84-96521-36-2.   Presentació dels autors i de l'autora : 
pàg.    1  ·  2  ·  3 
 

El llibre és organitzat temàticament en nou capítols. El primer presenta una història general del comerç català i es fica en l’evolució de les formes comercials, dels comerciants i dels establiments per emmarcar l’estudi posterior. El segon analitza les botigues del ram de l’alimentació, a partir d’onze casos concrets distribuïts en set localitats diferents. El tercer estudia els establiments dedicats a la venda de productes de vestir, a partir de vuit casos diferents en tres localitats diverses. El quart tracta les botigues de complements del vestir, amb el cas de catorze botigues de sis localitats diferents. El cinquè tracta els establiments

que venen coses per a la llar, a partir de sis casos repartits en tres localitats. El sisè capítol estudia les botigues que venen medicines, remeis i productes químics diversos, a partir de nou casos concrets repartits en set poblacions diferents. El setè tracta els establiments que venen productes relacionats amb l’oci i la cultura, a partir de vuit casos diversos de quatre localitats diferents. El vuitè estudia altres establiments comercials que no poden ajuntar-se amb els anteriors per la seva especificitat, a partir de quatre casos diversos, de tres localitats diferents. I finalment, el novè capítol, i a manera de conclusió, tracta del carrer comercial típic del comerç urbà català, que està esdevenint un model d’organització urbanística a escala internacional.

 

Els autors formen part tots tres de l’Observatori del Comerç de la Universitat de Barcelona, que ja té una tradició ben llarga en estudis comercials a Catalunya, des del 1987, especialment centrats a l’entorn de la ciutat de Barcelona i la seva regió metropolitana. Com a equip han portat a terme diversos treballs de camp comparatius sobre ciutats diverses i publicacions en diverses llengües. En la mateixa línia han participat en diverses reunions nacionals i internacionals, dins el grup d'estudis comercials de la Unió Geogràfica Internacional. Tots tres conformen un grup que complementa generacionalment les seves projeccions professionals i experiències i, des de la recerca en comerç urbà, aporta una àmplia diversitat de punts de vista. Hi ha capítols que aporten uns coneixements més amplis per la seva rellevància dins la història del comerç que altres, els quals, davant la falta d'informacions, s'han complementat en molts casos personals dels investigadors. Al final del llibre s'aporta la bibliografia consultada en la confecció d'aquest llibre, tot i que cal dir que és, en general, poc abundant, sobretot perquè el tema no ha estat gaire tractat pels estudis socials i perquè aquesta escala territorial ha estat igualment poc abordada. En conjunt, la presència de la capital catalana està clarament reforçada, com també algunes monografies locals aïllades però interessants per a la comparació del patrimoni català, mentre que els estudis generals sobre Catalunya són escassos. [Carles Carreras (dir.), Sergio Moreno, Assumpta Ariño]

 

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina publicada el
27 d'abril de 2007
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat