Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Jaume Font: La formació de les xarxes de transport a Catalunya (1761-1935). Vilassar de Mar: Oikos-Tau, 1999 (Col·lecció Xarxes i Territoris, 2); 454 pp.; pòrtic de Rafael Giménez i Capdevila i pròleg de Roser Majoral i Moliné; ISBN 84-281-0857-5 | Valoració de P. Alegre : pàg. 1 · 2 · 3 |
Aquest llibre constitueix una anàlisi detallada del procés d'implantació territorial de la xarxa de transports terrestres a Catalunya. O sia: de com, de quan, i per on s'ha estès la traça tangible dels sistemes de transport del Principat. S'hi contemplen, de manera preferent, les infraestructures del transport i de la comunicació. No hi manquen, però, les referències als fluxs que hi circulaven. Tanmateix, i malgrat els desitjos de l'autor, aquestes referències als cabals són accessòries i de caire contextualitzador. En general, es pot dir que l'estudi abasta des de l'antiguitat clàssica fins als anys noranta del segle XX. En concret, però, se centra en el període que va des de l'any 1761, el de posada en solfa de la primera actuació estatal en matèria de carreteres, fins a l'any 1935, el del Pla de Carreteres dintre del d'Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya. Tot i l'oportuna inclusió d'una postil·la que, com he avançat, allargassa la panoràmica fins a l'actualitat, l'obra és, per sobre de tot, una manifestació de recerca en geografia històrica. |
La dilatada trajectòria de la recerca del professor Font entorn de les xarxes del transport i de la comunicació es va plasmar en la seva tesi doctoral, dirigida per la Dra. R. Majoral (Universitat de Barcelona, 1991). Aquest és l'antecedent directe del llibre que comentem. Al llarg del text el lector, i la lectora, trobarà les referències, amb un neguit d'exhaustivitat, dels projectes, de les realitzacions i dels fracassos viaris, ben sovint localitzats i interpretats en el mapa corresponent. Aixó mateix també ho trobareu sistematitzat extensos i utilíssims annexos documentals. És d'agrair a l'Institut Català per al Desenvolupament del Transport com a mecenes del llibre, a l'editorial Oikos-Tau per la producció, i al mateix autor, que no ens hagin birlat aquests apèndixs en el traspàs del mecanoescrit doctoral a la publicació comercial, com mantes vegades sol desgraciadament succeir. L'origen acadèmic no hauria pas d'espantar el lector/a. L'obra és ben lluny de ser un catàleg erudit de les actuacions d'implantació viària en el territori com, potser, es deixava entreveure en els comentaris anteriors. Ans al contrari. El valor, l'atractiu i, deixeu-m'ho |
també dir, el divertiment apassionat d'aquest text és, precisament, la interpretació acadèmica dels canvis que s'esdevingueren. / segueix... |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 23 de novembre de 2001 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |