Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
 
 

L’excursió amb el Tren Groc.

 

afirmar que aquesta línia no s’hauria construït mai si la Catalunya del Nord hagués romàs dins d’Espanya (val a dir que tampoc tindria el mateix traçat a la Cerdanya si Llívia hagués quedat per a França).

En el seu moment (1903 a 1910) fou una obra d’enginyeria de primera magnitud. Els elements construïts més destacats –coneguts pel nom del respectiu enginyer– són el pont Séjourné, espectacular viaducte granític de setze arcs, i el pont penjant Gisclard, construït amb un innovador sistema de tirants (aquest enginyer morí en un tràgic accident en les proves prèvies a la inauguració del tren, per un problema en el sistema de frenat). La construcció de la línia està estretament lligada als aprofitaments hidroelèctrics de la capçalera de la Tet (construcció de l’embassament de la Bullosa) perquè calia assegurar l’alimentació elèctrica del tren (la qual es fa per rail lateral) i també està en l’origen del nucli turístic de Font-romeu: Le Grand Hotel fou iniciativa de la mateixa companyia de Chemins de Fer du Midi.

L’espectacular ascensió del Tren Groc tot remuntant els feréstecs estimballs excavats per la Tet parla per si sola de l’epopeia que significà la ràpida construcció d’aquesta línia a l’inici del segle XX. Superant pendents de fins al 6%, el carrilet passa dels 427 m de Vilafranca als 1.593 m de l’estació de Bolquera-Eina, sostre de la xarxa ferroviària pública francesa i també de la peninsular si descomptem el cremallera de Núria. Finalment a Sallagosa, després de fruir de la visió de l’incomparable altiplà de la Perxa, vam emprendre viatge de tornada amb l’autocar. A finals del s. XX el canari va estar a punt de ser clausurat, però mercès al turisme perviu i transporta anualment 200.000 passatgers. El Tren Groc ha esdevingut un símbol d’identitat irrenunciable per a la gent de Cerdanya i Conflent, però és encara més: una demostració de la capacitat de l’enginy humà per a superar les dificultats; compta amb iguals o més mèrits que les fortificacions de Vauban per esdevenir Patrimoni de la Humanitat. Confiem que, tal i com preveu el Consell del Llenguadoc-Rosselló, la celebració del centenari del Tren Groc suposi la definitiva conservació i millora de la línia per a gaudi de les generacions futures. [Jesús Burgueño, qui va organitzar la sortida de conjunt amb Daniel Paül]

 

 

<<< retrocedir  Pàg. 4 de 4

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
15 de juny de 2010
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat