Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
   

El 2 de maig d’enguany es va presentar el llibre Atles comercial de Barcelona, dirigit pel professor Carles Carreras i Verdaguer, dins de les activitats organitzades per la Societat Catalana de Geografia per al curs 2004-2005. L’acte va ser presentat per la presidenta d’aquesta Societat, la senyora Maria Dolors Garcia Ramon, que va glossar breument la trajectòria professional del ponent als assistents.

El senyor Carles Carreras és catedràtic del Departament de Geografia de la Universitat de Barcelona. La seva especialització docent i de recerca s’ha orientat principalment cap aspectes relacionats amb la geografia urbana. En els darrers anys s’ha interessat pel tema del comerç a la ciutat i, de la unió de la feina de vint-i-vuit col·laboradors i dues institucions, la Cambra de Comerç, Indústria i Navegació de Barcelona i l’Ajuntament de Barcelona, l’any 2003 van publicar aquest Atles, que es ven al preu de 19,9 € i que es pot considerar una obra singular per la temàtica cartografiada.

Per començar la presentació d’aquesta obra, el doctor Carreras va situar el comerç com activitat gairebé intrínseca de la societat i de la

 

ciutat i el va entroncar amb la geografia econòmica i amb la geografia del gènere. Al seu parer, el valor de l’obra rau en el fet que poques ciutats disposen d’un atles tan específic com aquest en el qual s’ha maximitzat la poca informació estadística que existeix i molt treball de camp per elaborar 177 mapes sobre l’activitat comercial a la ciutat.

L’atles s’estructura en quatre apartats que s’identifiquen per un color que s’estén a la simbologia de suport. La presentació de la informació és molt metòdica: en el full de l’esquerra hi ha un petit text explicatiu, dades estadístiques o gràfics associats al tema tractat, les llegendes de la cartografia, una bibliografia bàsica i les fonts d’informació. En el full de la dreta sempre s’hi troben els mapes. Els quatre apartats de l’Atles analitzen: l’oferta, les àrees comercials, el marc general i la demanda.

El doctor Carreras també va informar que, per tal de mantenir actualitzada la informació i donar continuïtat a la feina, properament es posarà en marxa l’Observatori del Comerç de la Universitat de Barcelona, acollit en el si d’una institució científica i, va remarcar amb èmfasi, no política. Des d’aquest marc es procurarà donar difusió, entre d’altres, a la recerca universitària relacionada amb temes comercials i es posarà a disposició dels usuaris la informació derivada de la confecció de l’Atles

 

així com la que s’obtingui del treball de camp que es vol fer cada cinc anys sobre els eixos comercials de la ciutat de Barcelona. Properament inauguraran un web de presentació de l’Observatori.

A tall de conclusions va reafirmar el seu convenciment que el comerç és un sector estratègic per a la ciutat de Barcelona, sobretot perquè la demanda està en constant increment. També va apuntar la importància de l’associació i agrupació dels establiments en eixos comercials per poder dissenyar estratègies comunes de promoció i captació de clients i va reprendre la idea de la necessitat d’observar constantment la dinàmica comercial de la ciutat per tal d’entendre els mecanismes de funcionament d’aquesta activitat econòmica.

A la segona part de l’acte, el doctor Carreras va voler que dues geògrafes expertes en temes de cartografia fessin una valoració de l’obra. En primer lloc va intervenir la senyora Isabel Ticó i Duran, de l’Institut Cartogràfic de Catalunya, que va valorar de forma molt amable la feina del senyor Carreras. De l’Atles va trobar molt encertada l’estructura i presentació de la informació que, al seu parer, el converteixen en una obra agradable per a la consulta i va trobar a faltar una reflexió global a tall de conclusió del fet comercial a la ciutat, tant pel que fa al text com a la cartografia.

 

El professor Carreras amb Elisabet Rosa i Isabel Ticó
 

En segon lloc va intervenir la senyora Elisabet Rosa i Trias, professora titular del Departament de Geografia Humana de la Universitat de Barcelona. La seva reflexió va girar al voltant de la idoneïtat de tenir l’Atles en suport digital, cosa que no va considerar massa necessària perquè en la seva opinió, aquesta obra es pot considerar un document de referència i com a tal és millor tenir-lo en paper. Altra cosa és que al web de l’Observatori es dissenyin els plànols i les dades per a format digital i s’adeqüin elements cartogràfics, sobretot de llegenda i de gamma de colors, per aquest format.

Si us convé citar aquesta publicació, poseu:
Sau Raventós, Elisabet (2005): "De l’Atles Comercial de Barcelona: presentació. Notícia de la presentació a la Societat Catalana de Geografia, SCG (2 de maig de 2005)". Obrador Obert. El butlletí digital de la SCG, http://scg.iec.cat/Scg9/Scg90/S92851.htm

Com a conclusió personal, cal afegir que llegir l’Atles recordant la irregular qualitat de la informació estadística sobre el comerç, tant en els aspectes d’oferta com de demanda, ha de permetre valorar l’obra d’en Carreras i el seu equip com una aportació coherent, imaginativa i exhaustiva d’anàlisi i d’informació d’un sector econòmic que ha esdevingut, complementàriament al turisme, motor de la ciutat. [Elisabeth Sau i Raventós]

  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
23 de maig de 2005
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat