Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
 
 

El passat dijous 30 d’octubre tingueren lloc a la Sala Nicolau d’Olwer la presentació de la pàgina web Eines i recursos per a l’ensenyament de la geografia, el lliurament de l’XIè Premi Palau Vera i la conferència Ensenyar geografia en un món digital a càrrec de Jesús Granados.

El web Eines i recursos per a l’ensenyament de la geografia fou presentat per Maria Villanueva i Margalef, professora emèrita de la UAB, amb una llarga trajectòria en estudis sobre l’espai europeu i el paper de la Geografia en l’educació, especialment en la construcció de la identitat, la cultura i la ciutadania. L’equip creador del web es compon d’altres professors i professores igualment interessats en el rol de la geografia en l’educació, des de la vessant més cultural, ja sia de la UB (Francesc Nadal), de la UAB (Asun Blanco, Anna Ortiz), de la Universitat de Glasgow (Jesús Granados) o d’instituts de secundària i batxillerat (Roser Serra i [Jordi Royo).

Aquest portal web de la SCG és un espai que recull recursos didàctics digitals, cursos, conferències, trobades, xarxes i associacions per tal que els professors de geografia de l’àmbit de secundària i fins i tot universitari disposin d’unes eines orientades a millorar la seva feina i les seves possibilitats didàctiques.

 

Si us convé citar aquesta publicació, poseu:
Royo, Jordi (2014): "Ensenyar geografia en un món digital. Resum de la conferència de Jesús Granados a la SCG (30 d'octubre de 2014)". Obrador Obert. El butlletí digital de la SCG, http://scg.iec.cat/Scg9/Scg92/S91221.htm

 

En segon lloc, s’atorgà l’XIè Premi Palau Vera al treball Escurcem distàncies, apropem persones. L’Àrea Central del Camp de Tarragona: Infraestructures ferroviàries i desenvolupament local, presentat per Clàudia Duran Bertran de l’ Institut Salvador Vilaseca de Reus. El projecte de recerca tracta la situació actual de les infraestructures ferroviàries del Camp de Tarragona, les necessitats dels seus habitats i la voluntat de millorar-ne el servei.

Per últim, Jesús Granados exposà la conferència Ensenyar geografia en un món digital. L’autor és professor a la Universitat de Glasgow i prové d’una línia de recerca basada en l’anàlisi i definició del paper de l’educació de la geografia en un món digital enfront del repte de la sostenibilitat del medi ambient.

A través del seu discurs, Jesús Granados replanteja l’ensenyament de la geografia en un moment en què les noves tecnologies restableixen les relacions d’interconnexió entre els individus i els grups. Mentre el món evoluciona cap a aquesta nova realitat 2.0, els llibres de text segueixen ancorats en les activitats de recollida d’informació clàssica i la seva comprensió. Escassegen els enfocaments de pràctiques cap a l’anàlisi i són gairebé inexistents les activitats creatives. Apunta l’autor una possible explicació d’aquest distanciament: l’intent de controlar els individus per part de l’Estat.

 

Il·lustració superior, d'esquerra a dreta: Roser Serra, Jesús Burgueño, Maria Villanueva i Jesús Granados; inferior: Clàudia Duran rep l'XIè Premi Palau Vera de mans de Roser Serra; fotos d'A. ortiz (SCG).

 

D’altra banda, és precisament aquest món regit per les noves tecnologies qui discuteix la vella hegemonia cultural dels estats. Les possibilitats de participació dels individus mitjançant les xarxes socials són vistes com una aportació a la democràcia, i per tant l’ensenyament de la geografia té l’oportunitat de contribuir a la democratització del coneixement. En una societat intel·ligent, no serà tan necessari crear individus intel·ligents per se, com promoure una suma de treballs en xarxa destinada a resoldre problemes de la pròpia societat. A tal efecte, sota la llum del connectivisme, l’aprenentatge haurà de ser significatiu, en el qual l’alumne participi del mètode d’aprenentatge. L’objectiu no serà la formació de l’individu, sinó la formació de l’individu dins de la comunitat.

Jesús Granados descompon els usos didàctics de les TIC, des dels menys participatius: usos informatiu i instructiu (catalogats com a 1.0); passant per un segon nivell més interactiu: usos avaluatiu, instrumental, experiencial o de conversa; fins a arribar a l’últim grau de participació i interacció, com serien els usos col·laboratiu o de recerca (catalogats com a 2.0). La conferència reflexiona, a tall de cloenda, sobre el paper de la geografia i el seu ensenyament. En un procés d’alfabetització digital, els individus han deixat de ser lectors per convertir-se en participants actius i creadors de projectes. Arribats a aquest punt, potser cal plantejar-se: estan la geografia i la didàctica de la geografia preparades per a aquest repte? [Jordi Royo i Climent, professor de l’Institut Barri Besós]

 
 
 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
12 de novembre de 2014
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat