UNES HUMANITATS AMB FUTUR
1.
Les darreres transformacions en el món de l’ensenyament, els vastos processos
culturals de canvi i les convulsions en la situació econòmica i política, amb el predomini
de la lògica del mercat capitalista, són factors que incideixen en el conreu de les que,
en els països occidentals, es coneixen com a "humanitats". Les humanitats han
configurat la cultura occidental des dels seus inicis (Atenes, Roma, Jerusalem)
mitjançant un lligam amb les ciències i la tècnica, el qual es manifesta sobretot en el
Renaixement i es perllonga fins a la modernitat. Aquesta es fonamenta en l’esperit
crític i dialogal, la democràcia, la tolerància, el respecte a la ciència, el pluralisme de creences i el coneixement filosòfic. Allunyar-se de les humanitats empobreix i aïlla.
Occident ha forjat una visió del món en la qual l’autonomia i la dignitat de la persona i
la seva constitució espiritual són a la base d’un sentiment comú.
2.
La intensa preocupació, plenament justificada, dels governs i de la societat civil pel
foment de la ciència, la tecnologia i les noves formes de transmissió del coneixement i
de la informació, ha anat acompanyada d’una minva en l’atenció envers les
humanitats. Igualment, altres factors, com la pèrdua dels grans relats històrics i dels
referents col·lectius, han contribuït a afeblir el conreu de les humanitats. Les dificultats amb què es troben les humanitats s’inscriuen en una crisi més general del saber, també del saber científic, sovint valorat tan sols per les seves aplicacions pràctiques i sense que se’l relacioni amb la pregunta pel sentit.
3.
La minva de la cultura humanística comporta l’empobriment del pensament, la
precarietat del discurs ètic i la pèrdua de la cohesió de la nostra civilització. En aquest sentit, és urgent sortir de l’analfabetisme funcional i simbòlic, que deixa grans buits en
el sistema de referències personals i col·lectives i permet submissions i manipulacions.
Cal una recuperació del símbol, començant pel llenguatge mateix, en els seus horitzons
filosòfic i religiós, com un dels senyals distintius d’una cultura humanística completa.
La cultura humanística és una inversió necessària.
4.
Les humanitats són percebudes com a mancades d’atracció, com si fossin poca cosa
més que un llegat arcaic i sense interès. Tanmateix, porten dins d’elles la passió per la
bellesa i per un món més humanitzat, lliure i feliç. Les humanitats són interessants i
útils, perquè ajuden la persona humana a examinar-se a si mateixa i a valorar i admirar
el que rep d’altres persones, perquè contribueixen a articular críticament el propi
pensament i a expressar-lo de manera intel·ligible, perquè discernir i tenir criteri és
imprescindible per viure i per orientar-se. Cal, però, recuperar l’entusiasme per totes
les creacions de l’esperit humà i restablir i potenciar la figura del mestre que conrea i
comunica les humanitats amb passió.
5.
L’educació s’ha erigit en un repte cabdal en un món que tendeix a l’individualisme i a la
desvinculació de les responsabilitats compartides. La transmissió del saber i de la
saviesa no pot quedar al marge de la societat del coneixement. Més aviat la tecnosfera
ha de permetre una circulació àmplia de la cultura humanística. Igualment, en els
mitjans de comunicació, les propostes de tipus humanístic han de trobar-hi un ressò
rigorós i de qualitat. Les humanitats formen part del "nucli dur" de les formes
espirituals de vida, més enllà del materialisme i de l’utilitarisme.
seguir >>>