Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Els Llibres dels Socis i de les Sòcies |
Notes · Editors · Any · Autoria · Títols · Aparador |
Salvador Anton Clavé : The Global Theme Park Industry. Wallingford, Oxfordshire i Cambridge, Mass.: CABI, 2007; versió angloamericana d’Andrew Clarke; 459 pp. ISBN 978-1-84593208-4. | Ressenya d'O. Porcel : pàg. 1 · 2 · 3 |
La publicació s'ordena en tres grans parts esmerçades, a grans trets i successivament, al desenvolupament històric, a l'impacte social exercit i a la creació i la gestió dels parcs temàtics. Cadascuna de les parts se subdivideix en quatre capítols tots els quals es clouen en amb un o diversos estudis de casos adients amb la temàtica de l'apartat. Així, desfilen fins a vint parcs temàtics de les cinc parts del món. De la primera part, que tracta sobre el sorgiment i desenvolupament dels parcs temàtics, cal destacar l'anàlisi de l'origen social i cultural de la indústria de parcs temàtics, la diversificació tipològica de parcs, la globalització de la indústria, les estratègies dels grans operadors pel que fa a innovació tecnològica, empresarial i de concreció territorial, etc. En la segona es destaquen quatre aproximacions en relació al paper rellevant que tenen els parcs temàtics en l'actual societat de l'entreteniment: una primera sobre el que signifiquen des del punt de vista de la comercialització del lleure; una segona sobre com els parcs temàtics han esdevingut mecanismes i instruments d'innovació espacial des del punt de vista de la planificació i com han sabut resoldre de manera prou encertada algunes qüestions espacials; una tercera sobre l'impacte dels parcs temàtics en el territori, l'economia, la cultura, etc., i una quarta sobre el desenvolupament diferencial de les destinacions de parcs temàtics. |
En la darrera part, que tracta sobre com s'implanten i gestionen els parcs temàtics, ressalta els mecanismes de gestió i planificació de l'espai per part les empreses: quins són aquells aspectes de l'entorn que fan possible l'existència d'un parc (com el geomarketing, l'existència de mercats a diferents escales, els suports institucionals locals, etc.), com es planifica arquitectònicament i urbanística un parc (forma, dimensió, capacitat, fluxos, etc.); tot d'elements que són sempre planificats per aconseguir donar la màxima satisfacció a l'usuari i per tant poder obtenir el màxim benefici econòmic. A mode de conclusions, el geògraf tarragoní proposa que el llibre pot llegir-se des de diferents nivells: com un recull de dades, des d'una aproximació operativa o teòrica, com una exposició crítica d'arguments, etc. L'anàlisi realitzada, diu, planteja així temes ja coneguts per la ciència geogràfica (sostenibilitat, planificació, identitat, globalització) plantejats però a través d'un treball concret, en aquest cas sobre els parcs temàtics. Es tracta per tant de proposar un diàleg interdisciplinar i establir nous mecanismes, metodologies i interpretacions per superar el propi objecte d'anàlisi. En definitiva, es pretén abordar un fenomen global des de l'interès i l'experiència local i del periple vital. |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina publicada el 26 d'agost de 2008 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |