Diu que la geografia li ha permès saber
mirar els indrets, pròxims i llunyans,
que ha conegut. Professora
emèrita de la Universitat Autònoma
de Madrid, de la qual va ser rectora el
1984 i el 1985, és una apassionada
d’una disciplina de la qual és una veu
prestigiosa. Estima el paisatge com a
espai “per a una pràctica democràtica
diferent” i té ben present l’edició
recent que l’ARA hi va dedicar de la
mà de l’Observatori del Paisatge.
Amb ella conversem de camins,
muntanyes i mapes, que tenen també
una incidència en la política.
Què pot aportar la geografia al debat
territorial que hi ha obert?
Pot aportar-hi un discurs a diferents
escales. Sempre m’ha cridat l’atenció
que, quan arriba el debat territorial
amb la Constitució, els geògrafs
hi siguin tan poc presents. Van
reaparèixer un cop constituïdes les
comunitats autònomes. Després de
la sentència de l’Estatut el 2010, un
grup de col·legues ens vam plantejar
com s’havia arribat a un punt en què
s’afirmava que tots els ponts estaven
trencats. Ens preocupa que es converteixin
en problemes territorials
els problemes socials.
¿Caldria repensar o corregir el mapa
autonòmic?
Algunes comunitats van sorgir en
termes relatius a d’altres. Per exemple,
el gran conjunt Castella i Lleó
en un cert moment es va pensar, no
només però també, com a contrapès
a Catalunya. El que cal repensar és
el café para todos. Crec que la Constitució
conté principis que marquen
les diferències entre nacionalitats
i regions però hi ha hagut, en el desenvolupament
constitucional, una
certa deixadesa de circumstàncies
i això ha creat monstruositats. El
mapa final ha acabat sent una miqueta
Frankenstein, anòmal.
¿Això és fruit d’una cursa de tots
per tenir de tot?
Hi ha hagut un repte d’emulació. En
la universitat, per exemple, aquest
és l’únic país on els estudiants no es
mouen. Jo vaig ser rectora i teníem
un col·legi universitari a Segòvia, i
dèiem: “Si els portéssim a viure al
Ritz, ens sortiria més barat”. S’ha
d’afavorir que hi hagi justícia i igualtat
d’oportunitats però, dit això, no
hi pot haver de tot a tot arreu perquè
la investigació no es pot repartir
equitativament. No hi pot haver excel·lència a tot arreu.
Com es pot racionalitzar una situació
que ve de lluny i que sembla difícil
que es pugui desmuntar?
És difícil, però jo sóc molt partidària
d’una reforma constitucional. Si
s’aborda des d’un punt de vista territorial
pot portar a un carreró sense
sortida. S’ha de fer entenent que
la Constitució necessita reformarse
en qüestions com el medi ambient,
la successió a la Corona... Si es
confirma la nova situació política
que diuen les enquestes, estarem
davant d’un caos o d’una oportunitat
per tornar a parlar molt perquè
el Congrés deixi de ser una cambra
morta on ningú escolta ningú.
Si s’obrís aquest debat, què hi tindria
a dir la geografia?
La reflexió a diferents escales permet
veure que, per la via de servei
al ciutadà, s’han d’homologar unes
coses i diferenciar-ne d’altres. Per
exemple, en alguns llocs d’Espanya
les diputacions no tenen cap sentit
perquè ja hi ha altres nivells de l’administració,
però en d’altres sí. Per
tant, potser la solució no ha de ser la
mateixa per a tothom.
Sovint a Madrid el terme homologar
s’ha fet servir amb una voluntat
recentralitzadora.
Malgrat tot, l’instint recentralitzador
és minoritari i, a més, és impossible
en ple segle XXI. Els models
han de ser uns altres, com l’alemany.
Ara els partits no volen encetar
la reforma, però els constitucionalistes
tenen preparat el model
de gairebé tot. I la geografia podria
fer aportacions en el debat sobre
l’equitat social i la cohesió territorial,
que ha sigut un desastre.
L’AVE cohesiona?
S’ha de desactivar la retòrica que repeteix
que Espanya és el segon país,
després de la Xina, en línies d’alta
velocitat. Si és així, hem de respondre:
“Doncs molt malament!” Dir
que l’AVE articula el territori, com
encara diu la ministra de Foment, és
totalment fals. Crea buits entre les
ciutats que uneix. Sí que articulen
les altres xarxes ferroviàries, Rodalies
i mitjana distància. L’altre gran
debat que s’ha de fer és el de les
muntanyes i la protecció de les zones
més desafavorides. ¿O és que un
estat es pot basar en enormes buits
territorials?
Quines mesures es podrien prendre
per ajudar aquestes zones rurals
amb menys població?
Un aspecte molt atractiu a treballar
és que s’haurien d’organitzar ja els
retorns, més enllà d’intentar que no
es despoblin. Per què no s’hauria de
tornar a la muntanya, sempre que hi
hagi serveis –ensenyament i sanitat–
i banda ampla? Les carreteres
més o menys ja hi són. A França i a
Suïssa això està molt més experimentat
que no pas aquí.
En aquest escenari de crisis diverses
que viu l’Estat, quin paper pot
jugar-hi el paisatge?
El paisatge és el territori amb la dimensió
cultural. És un lloc de reunió
molt oportú perquè hi hagi una
verdadera governança, i no pas un
lloc on es fan les coses de dalt a baix
i després es posen els documents a
disposició de la població perquè hi
faci al·legacions.