Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Triat i garbellat : l'estassat : Índex |
|
|
Dimarts 9 de desembre de 2014, s’efectuà a l’Institut d’Estudis Catalans la presentació del llibre Quina educació volem?, de la nostra consòcia Pilar Benejam i Arquimbau. L’acte fou organitzat de conjunt per la Societat Catalana de Pedagogia i l’Associació de Mestres Rosa Sensat i se celebrà a la sala Prat de la Riba, plena de gom a gom, perquè van ser moltes les persones vinculades al món de l’ensenyament que van voler ser presents en un acte que tenia un gens amagat caire d’homenatge. L’acte va començar amb la interpretació de la cançó Imagine a càrrec d’una solista i una pianista de l’Escola Municipal de Música de l’Hospitalet, que van transmetre l’escaient missatge de John Lennon: “Imagina’t tota la gent vivint la seva vida en pau.” Seguidament intervingueren Martí Teixidó, president de la Societat Catalana de Pedagogia, i Irene Balaguer, representant de l’Associació de Mestres Rosa Sensat. El primer digué que el llibre que es presentava bé mereixeria ser lectura introductòria dels estudis de magisteri, perquè palesava la coherència d’una mestra abocada a l’ensenyament i resumia maneres de fer i entendre la docència des d’un inestimable compromís social. La segona apuntà que Pilar Benejam era un referent de la manera d’educar que defensa Rosa Sensat, on teoria i pràctica són indestriables, i recordà la sort de continuar comptant amb la seva participació en diversos grups de treball de l’associació. El primer dels ponents a glossar el llibre fou Joan Pagès, professor de didàctica de les ciències socials de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Pagès, veterà col·lega i col·laborador de Pilar Benejam, féu un repàs dels continguts de l’obra, de la qual digué que era una declaració de principis de part d’una persona fidel a una tradició educativa fonamentada en la renovació pedagògica, i acabà destacant els quatre aspectes bàsics amb què Benejam caracteritza el bon mestre: la creença en la dignitat de la professió, la passió pel coneixement, la reflexió sobre la pràctica de l’ofici i el convenciment que l’educació és un acte de respecte, estimació i esperança. El segon dels ponents a intervenir fou Toni Tort, professor de pedagogia de la Universitat de Vic, qui començà dient que el llibre de Pilar Benejam era l’oportunitat de seguir el seu mestratge, evitant així que la jubilació estronqui una veu que no hauria de callar mai, i en destacà la seva qualitat com a mestra, a la qual definí com una persona de qui sempre podies aprendre. Posa de relleu la capacitat de síntesi de la professora Benejam, fet que la col·loca en un lloc central de la pedagogia catalana, i dos aspectes cabdals del procés d’ensenyament: la recerca de la veracitat de part de l’alumne, aconduït per un mestre que li dispensa un tracte exigent, però afectuós. |
||
|
|
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina actualitzada el 17 de desembre de 2014 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |