Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
 
 

Us convidem a participar en una visita col·lectiva a l'exposició el dijous, 11 de juliol, a les 19h. La idea és visitar junts l'exposició i poder compartir punts de vista i reflexions.

Us agrairem molt la vostra confirmació. Salutacions ben cordials.

Francesc Magrinyà, Teresa Navas, Miguel Mayorga i Josep Mercadé

 

 

Exposició: 150 Anys de Tren de Sarrià.
Del tren urbà al metro regional de Barcelona. 1863-2013

 

Barcelona, a l’Espai de la Llum
a l’estació de Pl. Catalunya
(vestíbul Bergara)

 

Del 7 de juny al 14 de juliol

 

 

 

 

 

 

 

Text i imatge recollits al
al web del Grup de Recerca Intrascapelab,
lloc on trobareu més detalls de l'exposició.

 

El Grup de Recerca Intrascapelab del Departament d’Infraestructura del Transport i Territori de la Universitat Politècnica de Catalunya ha portat a terme el comissariat així com el projecte de l’espai expositiu i disseny gràfic de l’exposició 150 Anys de Tren de Sarrià. Del tren urbà al metro regional de Barcelona. 1863-2013.

Organitzada per Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, l’exposició va ser inaugurada el 7 de juny de 2013 per l’Alcalde Xavier Trias i el Sr. Francesc Homs en representació del Conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, i es podrà veure a l’Espai de la Llum a l’estació de Pl. Catalunya (vestíbul Bergara) fins al proper 14 de juliol.

L’exposició presenta un recorregut en paral·lel dels 150 anys del Tren de Sarrià i de la urbanització de la metròpolis barcelonina. El tren de Sarrià de 1863 és coetani al metro de Londres i ha estat l’origen del metro regional de Barcelona. La seva construcció ha guiat la urbanització de la Regió Metropolitana de Barcelona.

 

 

Primerament, en la urbanització del Pla de Barcelona. La seva extensió entre 1860 i 1905 es va iniciar amb l’eix Barcelona – Gràcia – Sant Gervasi, fins a Sarrià. Amb l’electrificació dels tramvies en el període de 1899 a 1905 i, també, del tren de Sarrià es va impulsar la urbanització de Vallvidrera i el Tibidabo.

A partir del 1912, amb l’arribada de la Canadenca i el lideratge de F. S. Pearson es va produir el salt de Collserola cap al Vallès. Amb la perspectiva de l’Exposició Universal del 1929 es va iniciar el transport per sota la ciutat amb les línies de metro i el soterrament del tren de Sarrià entre Plaça Catalunya i Muntaner. Alhora, la construcció de la línia de l’Av del Tibidabo va representar la consolidació del carrer Balmes com a corredor de creixement urbà després de la Guerra Civil.

A partir de la creació d’FGC per part de la Generalitat de Catalunya, el 1979, la modernització de les línies i la creació del concepte de metro comarcal als corredors del Vallès i del Baix Llobregat va derivar en un sistema de transport que s’adaptava al salt d’escala cap a la Regió Metropolitana de Barcelona.

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
29 de juny de 2013
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat