Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
 

 

 
 

Pel dret a decidir la nostra organització territorial.

En relació a la sentència del Tribunal Constitucional sobre l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, la Junta de Govern de la Societat Catalana de Geografia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, a més d’adherir-se al que sobre el particular ha manifestat l’IEC, vol manifestar el que segueix en relació a la qüestió de les vegueries.

Els fonaments jurídics de la sentència del TC suposen la negació de la possibilitat d’adaptar la divisió provincial i les diputacions a la realitat territorial catalana. En definitiva, impedeixen a Catalunya el disseny de la seva organització territorial.

Aquest fet resulta sorprenent atès que, a la pràctica, les diputacions no són òrgans de govern local generals a l’Estat ni tampoc tenen arreu la mateixa formulació legal. Les comunitats autònomes uniprovincials estan mancades de diputacions sense cap previsió constitucional que ho avali. Les dues províncies de les illes Canàries no tenen diputacions i traslladen la funció de col·laboració supramunicipal als cabildos insulares que, tot i estar previstos en la Constitució, no eren assenyalats com a destinataris de les funcions de les diputacions. Finalment, a l’empara dels drets històrics, les diputacions forals basques compten amb unes característiques diferents en relació a les diputacions anomenades de règim comú, de tal manera que s’admet sense problemes un contingut competencial, una regulació general i un règim electoral diferenciat que en canvi es nega per a Catalunya.

El TC ha volgut diluir i rebaixar fins a l’extrem la referència que fa la pròpia Constitució a otras Corporaciones de carácter representativo com a organismes de govern local alternatius a les diputacions (art. 141). Alhora, es nega a Catalunya tota intervenció en la regulació legal de les corporacions alternatives, establint que el Consell de vegueria previst a l’Estatut només serà, en tot cas, un simple canvi nominal.

En definitiva, es desballesta la hipòtesi d’encaix de les vegueries en les províncies que implícitament s’havia formulat a l’Estatut. Això suposa una nova discriminació de Catalunya respecte de la resta de l’Estat. Es confirma que hi ha comunitats que poden disposar lliurement de les seves diputacions i altres que no poden alterar-les en absolut malgrat que els estatuts introdueixin previsions en aquest sentit.

Tanmateix, la Junta de Govern de la SCG crida a les institucions catalanes a dissenyar estratègies noves i imaginatives que permetin superar la barrera legal que ha introduït el TC pel que fa a l’organització territorial de la nostra nació. Més concretament volem recordar que cap precepte constitucional estableix quin és el nombre de províncies d’Espanya i que la modificació de les províncies està perfectament contemplada en la Constitució.

Barcelona, 19 de juliol de 2010.

  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
19 de juliol de 2010
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat