Activitats del curs · Trajectòria històrica · Directori · Publicacions · Miscel·lània : Índex |
Triat i garbellat : l'estassat : Índex |
|
|
El sistema aeroportuari a Catalunya es fonamenta en tres grans aeroports comercials: Barcelona, Girona i Reus. Durant les últimes dues dècades, el creixement del tràfic de passatgers ha estat molt important, especialment pel que fa al tràfic de línies aèries de baix cost. Aquesta situació, sumada al fet de que diversos actors estan interessats a expandir i desenvolupar encara més els actuals aeroports, ha portat a l'administració a considerar noves estratègies per aconseguir un millor rendiment de les infraestructures actuals. Els dos grans escenaris de futur que es plantegen són, en primer lloc, un major aprofitament dels aeroports secundaris i, en segon lloc, plantejar l'ampliació de l'aeroport de Barcelona guanyant terreny al mar tot assumint les externalitats ambientals que pugui generar aquesta opció. Aquest treball analitza aquestes dues alternatives de futur posant un èmfasi especial en els conflictes de tipus socioambiental i més concretament en les tensions aparegudes al barri de Gavà Mar des de l'entrada en funcionament de la tercera pista de l'aeroport de Barcelona. De fet, aquest conflicte va reobrir el debat entorn a la possibilitat d'una quarta pista sobre el mar, que tindria importants implicacions ambientals, però que en canvi podria millorar els conflictes relacionats amb el soroll. Per altra banda, la promoció dels aeroports secundaris passa per millorar l'accessibilitat amb transport públic col·lectiu, especialment amb ferrocarril, aquesta mesura que aparentment és presenta com un element positiu, és alhora un element que fomenta una major fragmentació territorial que també porta associades importants externalitats de tipus ambiental. Donat que el transport aeri és un sector altament influenciat i liderat per les línies aèries, les quals determinen el futur i el valor afegir que poden arribar a generar els propis aeroports, el treball conclou que la tria d'un d'aquests dos escenaris dependrà en gran mesura del desenvolupament del sector en els pròxims anys i en les apostes que facin les diferents línies aèries en cada un dels aeroports comercials de Catalunya. [Pere Suau Sànchez] A la foto de Pere Suau de gener de 2009: avifauna a la Maresma de les Filipines amb la vista de fons de la nova Terminal 1 de l'aeroport de Barcelona. |
l'àmbit de trobada · er encastre · el lugar para el encuentro · gailenen bilgunea · o lugar de encontro · le lieu de rencontre · the gathering space |
Pàgina actualitzada el 14 d'abril de 2009 pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx |
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi. Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud dingrés. |
Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona scg@iec.cat |