Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Triat i garbellat  :  l'estassat   :   Índex
Aquesta comunicació o convocatòria és endarrerida, depassada o debolida. Us l'havíem triat i garbellat en la data que figura a peu de plana. Potser encara sigui del vostre interès. Si més no, us l'hem reservat com a record històric.
  

Informació i inscripcions
Del 8 de maig al 5 de juny

  • Per Internet: www. ub.edu/ice
  • A la Secretaria de l'ICE, de dilluns a divendres, de 10 a 13 h; els dilluns i dijous de 16:30 a 18:30 (excepte el dia 1 de juny)
  • Preus: inscripció ordinària: 50 euros; estudiants: 25 euros. Dóna dret a assistir-hi i a rebre'n els materials.

Lloc
Universitat de Barcelona. Campus Mundet
Sala de Graus de la Facultat de Formació de Professorat. Edifici de Migdia, 3a planta

Organització
Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona; Seminari Permanent de Geografia.

Coordinació
Anna Argilés
Núria Ingla
Rosa Tello

 

El professorat d'educació secundària sovint ha d'afrontar actituds xenòfobes a les aules i, per més que esmercem esforços per neutralitzar-les, topem amb la potència d'un discurs dominant que diferencia, exclou i criminalitza les persones immigrades. Les tensions que es creen a les aules fan pràcticament inútil el nostre discurs i se'ns fa difícil trobar maneres de transformar aquestes tensions en un diàleg obert, crític, enraonat, culte i constructiu.

Tot i que les assignatures de ciències socials, especialment la geografia, podrien constituir un medi idoni per obrir les visions tancades que es tenen de l'altre, a què tant s'hi aferren els adolescents, i podrien permetre obrir el diàleg. Sembla que amb els continguts i les estratègies didàctiques del professorat no n'hi ha prou per eixamplar les estretes visions dels uns i els altres. Així, doncs, hi ha força qüestions per proposar des de les mateixes aules de ciències socials:

  • Fins a quin punt el professorat no transmet el mateix discurs que assenyala l'immigrat com el diferent?
  • Pel fet de parlar d'immigració i d'immigrats, ja s'estableixen diferències?
  • Com cal enfocar les visons dels uns i els altres sense augmentar l'escletxa entre nosaltres i ells.
  • Quan parlem de persones immigrades, les considerem totes de la mateixa manera: segons el sexe, la procedència, l'edat, la llengua, els costums, etc.?
  • Fins a quin punt no es dóna una visió eurocèntrica i androcèntrica de la immigració i de les persones immigrades?
  • Com tracten els llibres de text la qüestió de la immigració i dels immigrats?

Aquestes i moltes altres qüestions se'ns plantegen a l'hora cercar maneres d'ensenyar per tal de reduir la xenòfobia a les aules, per això creiem que posar en comú experiències, problemes i, si s'escau, sentiments pot ajudar-nos a fer més eficaç la nostra tasca docent. Amb aquesta jornada volem cercar punts de vista que desconstrueixin la visió dominant dels immigrats; volem trobar estratègies docents diferents que permetin, si més no, reduir la xenofòbia a les aules; volem confrontar experiències i arribar a trobar unes pautes mínimes per ensenyar i fer comprendre que tots i cadascun de nosaltres som diferents, que les diferències són una qualitat inherent al gènere humà.

 

Dimecres, 28 de juny

 

9:00  Acolliment i presentació.
10:00  El racisme virtuós. L'educació en valors com a nova estratègia per a l'exclusió social / Manel Delgado, UB.
11:00  La llengua com a instrument del reconeixement de la diferència / Carme Junyent, UB.
12:30  Alteritat i dones immigrades al mirall de la premsa / Mary Nash, UB.
13:30  Debat.
16:30  Espais urbans per transgredir les diferències / Núria Benach, UB.
17:30  La construcció social de la imatge de l'altre / Fathia Ben Hammou Lachiri, col·laboradora de la Fundació Jaume Bofill.
18:30  Debat.

 

 

Dijous, 29 de juny

 

9:30  Construcción de otros desde las aulas / Dolores Juliano, UB.
11:00  La construcció de l'immigrat en els llibres de text de geografia / Rosa Tello, UB; Anna Argilés, IES Olorda i Núria Ingla, IES Icària.
12:00 Debat (o comunicacions).
16:00 Comunicacions.
18:00 Conclusions.

 

 

Informació recollida del tríptic anunciador

  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina actualitzada el
12 de maig de 2006
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxx
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat