Activitats del curs   ·   Trajectòria històrica   ·   Directori   ·   Publicacions   ·  Miscel·lània   :   Índex
Els Llibres  dels Socis  i de les Sòcies
Notes   ·   Editors  ·   Any  ·   Autoria  ·   Títols  ·   Aparador
 
Carles Carreras (dir), Sergio Moreno i Assumpta Ariño : Botigues històriques de Catalunya. Manresa – Barcelona: Angle Editorial – Fundació Caixa de Manresa, 2006 (Patrimoni Artístic de Catalunya, 13); fotografies de Consol Bancells; 266 pp. ISBN 84-96521-36-2.   Presentació dels autors i de l'autora : 
pàg.    1  ·  2  ·  3 
 

Les botigues, els establiments comercials que exerceixen un paper tan important en la vida quotidiana de les ciutats, que sempre l’han jugat i que el continuaran jugant en el futur solen passar quasi desapercebudes als estudiosos i acadèmics en les seves recerques i publicacions. Aquest fet es pot explicar, en part, perquè es tracta de negocis privats i podria semblar que no arriben a tenir cap interès públic; en part, perquè són elements domèstics, coses de “dones” –com es podia dir d’una manera d’allò més despectiva i desafortunada– que no es mereixen l’atenció dels investigadors seriosos, i encara, en part, perquè moltes vegades són negocis efímers, canviants i de petites dimensions, sobretot si es comparen amb les grans empreses industrials i d’altres sectors que han protagonitzat tradicionalment la història econòmica.

Aquest llibre, que surt de l’acadèmia, vol contribuir a començar a cobrir aquest buit fent evidents diversos aspectes d’alguns establiments comercials de Catalunya, en un esforç col·lectiu més llarg i de més durada, que intenta atorgar al sector comercial la importància que té en la realitat econòmica, social i cultural catalana i mundial. Es tracta de situar les coses al seu lloc en l’estudi de la gran complexitat urbana de les ciutats contemporànies. Tots els ciutadans, homes i dones, pobres i rics, analfabets i diplomats superiors, joves i vells, immigrants i residents

 

de tota la vida, tots són consumidors, i per a tots i per a cada un d’ells, uns establiments comercials juguen un paper fonamental per al subministrament i provisió de béns i de serveis, per a la seva sociabilitat individual i per a la seva cultura en general. Per tant, el que es proposa aquí, de la manera més senzilla i clara possible, és tot un replantejament del sector comercial i, també, de la vida urbana en el seu conjunt.

El comerç és una activitat especialment dinàmica que s’ha d’adaptar i ràpidament als canvis dels gustos i de les clienteles, com també a les innovacions tècniques dels productes i dels tractes comercials. Algunes botigues, però, han aconseguit al llarg dels anys mantenir una part de la seva aura inicial, ja sigui pel valor de l’arquitectura de l’edifici en el qual es localitzen, ja sigui per la singularitat dels seus productes, ja sigui per l’espectacularitat de la decoració dels seus interiors i dels seus aparadors o ja sigui, simplement, pel plaer que ocasiona comprar-hi o tafanejar i per la conjuminació d’aquests diversos factors. Adaptant-se o superant els canvis, han sobreviscut a situacions i a èpoques diferents imposant-se, més que afrontant, els nous estils de vida i les noves formes de consum i comerç, i per aquesta raó han esdevingut emblemàtiques en el paisatge de moltes ciutats catalanes, fina al punt d eformar part dels seu patrimoni cultural col·lectiu.

 

segueix...

 
  l'àmbit de trobada  ·  er encastre  ·  el lugar para el encuentro  ·  gailenen bilgunea  ·  o lugar de encontro  ·  le lieu de rencontre  ·  the gathering space
 
  Pàgina publicada el
27 d'abril de 2007
 
pau·alegre·fecit·mcmxcix·mmxvii
Qualsevol persona interessada en la geografia pot associar-s'hi.
Si us plau, complimenteu la butlleta de sol.licitud d’ingrés.
    Societat Catalana de Geografia
Filial de l'Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47 / 08001 Barcelona
scg@iec.cat